Reclame
voor een goede vriend:

Audi Allroad
Audi-Q5
Audi-Q7
bmw-x3


bmw-x5
4x4
daewoo-tacuma
Chevrolet-tacuma


Chevrolet-trailblazer

daihatsu-terios
daewoo-tacuma
dodge-ram

ford-explorer
ford-edge
ford-f150
ford-f250
ford-f350


honda-hrv
Hummer H3
hummer H2


hy
undai-santa-fe
hyundai-terracan
hyundai-tuscon
hyundai-tucson



jeep-wrangler
jeep-cherokee
jeep-grand-cherokee



Kia Sportage

kia-sorento


land-rover

landrover-freelander
landrover-defender
landrover-discovery
range-rover


lada-niva
Lexus-RX
lincoln-navigator

 
mazda-tribute
mercedes-g
mercedes-M

mitsubishi-outlander
mitsubishi-pajero-penin
mitsubishi-pajero


nissan-xtrail

nissan-terrano
nissan-terano
nissan-pathfinder
nissan-murano

nissan-patrol
opel-frontera
porsche-cayenne


suzuki-jimny
suzuki-vitara
suzuki-grand-vitara
subaru impreza
subaru-forester
subaru noorwegen
toyota-rav4
toyota-landcruiser
toyota-tundra

volkswagen-touareg

volvo-xc60
volvo-xc70
volvo-xc90








SCANIA TORPEDO
 




 
DIT is mijn Scania 94 D
extra heavy lumber truck
De aanschaf was geen rationele beslissing. Hij is langer, duurder en heeft bovendien een grotere draaicircel dan een 'normale' vrachtwagen.....
Maar wat een fijne auto is dit !

Opbouw:
BROENLAND NIJMEGEN




 
Het voordeel van zo'n neus is dat je enorm veel ruimte in de cabine hebt. En een vlakke cabinevloer !



Het dashboard is typisch Scania: overzichtelijk en netjes rond de chauffeur gebouwd.

Uiteraard is de auto uitgevoerd met een stereo CD wisselaar en SONY Exploid luidsprekers.




 
Zoals het hoort bedien je de Scania anti-rendier luchthoorns met een kettinkje.



Daarvoor maakte ik zelf een soort trekschakelaar....



Die ik in boven het raam in het dashboard bouwde.



 




 
Haast belanrijker dan het chassis is de laadbak.
Ik heb enkele verbeteringen bedacht die door carosseriebedrijf Broenland uit Nijmegen meegenomen zijn bij de bouw van de laadbak.

Op de foto de doorgetrokken rail die het mogelijk maakt het zeil helemaal te openen zodat een snelle belading dmv een heftruck mogelijk is.




 
Het achterzeil gaat dmv spiraalveren ook vanzelf omhoog ! Een handige oplossing die veel tijd bespaart.




 
De vloer van de laadbak lijkt een gatenkaas... Maar met al die gaten kunnen we met de rongen elke standaardmaat plaatmateriaal vastzetten.




Onder de laadbak hebben we een oproller gemaakt voor de spanbanden.

 





 

Privé rij ik automaat.
Maar als er geschakeld moet worden dan graag met de lange pook van mijn Scania.



Een stapelbak met 2x  4 versnellingen vooruit en 2 versnellingen achteruit.

 




 
De motorkap gaat naar voren open. Er is genoeg ruimte om drie verstekelingen mee te smokkelen !
En je kan van links naar rechts 'wandelen'






 
Af en toe neem ik mijn Scania mee voor een rit. Dat is elke keer opnieuw genieten.....
  .... en wat lijken de straten toch smal en de auto's toch klein gezien vanachter het stuur van zo'n torpedofront!

Geert van Dijk
www.af.nl
 

klik hier voor Constant Koffeman's eerste rit in onze SCANIA